Bij prikkelverwerking wordt er vaak gekeken naar overprikkeling en/of hooggevoeligheid. Maar wat nou als u denkt dat uw kindje onderprikkeld is? In deze blog wil ik graag kijken naar passieve onderprikkeling en het gedrag wat daarbij past.

Passieve onderprikkeling

Wij mensen schakelen gedurende de dag bepaalde prikkels uit. Zo horen we het tikken van de klok niet bewust omdat we er ons niet op concentreren. In dit geval is dat iets positiefs omdat je je kunt afsluiten voor deze onbelangrijke prikkel. Onderprikkelde kinderen schakelen belangrijke prikkels die ons waarschuwen ook onbewust uit. Dit kan in sommige gevallen een probleem zijn zoals bijvoorbeeld zonder kijken, luisteren en nadenken een weg oversteken.

Kinderen kunnen dus onderprikkeld en passief zijn. Dit houdt in dat het kind juist sloom en onhandig is. Het kind voelt bijvoorbeeld niet dat zijn broek is afgezakt of dat zijn schoenveters los zitten. Het kind geeft een verveelde indruk. Deze kinderen zijn vaak dromerig en leven vooral in hun eigen wereldje. Ze vinden niet voldoende uitdaging in de dagelijkse bezigheden.

Tips voor ouders

Een logische reactie van een ouder zou zijn om het kind minder prikkels aan te bieden. Bij passief onderprikkelde kinderen lijkt het alsof ze het dagelijks leven niet aankunnen maar dat is niet het geval! Deze kinderen vinden het gewoonweg erg saai en dienen juist uitgedaagd te worden! Meer prikkels toepassen is juist iets wat goed werkt bij deze kinderen. Er zijn verschillende manieren waarop kinderen gestimuleerd kunnen worden. Hieronder volgen enkele concrete voorbeelden:

  • Varieer met veel verschillende soorten voeding zodat het leuk en spannend blijft. Te denken valt aan verschillende kleuren, structuren, vormen etc.;
  • Wissel af in het aanbieden van uitdagend speelgoed. Kies bijvoorbeeld liever een puzzel die iets aan de moeilijke kant is dan dat het te gemakkelijk is;
  • Geef liever een stevige knuffel dan een zachte aai over de bol. Vaak vinden kinderen hardere en stevigere aanrakingen prettiger dan zacht geaai.

Kortom: zorg ervoor dat het leven van uw kind wat uitdagender en spannender gemaakt wordt zodat uw kind geactiveerd wordt om te reageren op prikkels!

 

Auteur: Rozemarijn Leusink, ik ben pedagoog i.o. Momenteel loop ik praktijkwerk op een behandelgroep voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand en/of gedragsproblematiek.

Written by 

Pedagoog i.o. Momenteel loop ik praktijkwerk op een behandelgroep voor kinderen met een ontwikkelingsachterstand en/of gedragsproblematiek.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.